baner
Newsletter *wymagany jest poprawny adres e-mail.

strona główna > Co powstanie w ramach projektu?

Co powstanie w ramach projektu?

 

  • Nowatorski model kształcenia ustawicznego

Po co młodym ludziom kształcenie ustawiczne?

- W Polsce pokutuje opinia, że potrzeba kształcenia ustawicznego dotyczy osób o niskich kwalifikacjach i wykształceniu. Tymczasem jest coraz więcej  absolwentów studiów wyższych, którzy mają problem z zaadoptowaniem się do wymogów rynku pracy. Problem dotyczy głównie osób z wykształceniem humanistycznym, społecznym, pedagogicznym, itp. – mówi dr Maria Jabłońska-Wołoszyn, główny specjalista ds. HR w projekcie.

Projekt jest odpowiedzią na niski stopień upowszechnienia kształcenia ustawicznego głównie wśród młodych ludzi. Z czego to wynika? – Ignorowanie preferowanych sposobów uczenia się młodych ludzi w kontekście doboru metod, form i materiałów dydaktycznych jest jednym z powodów niechęci do kontynuowania przez nich kształcenia tuż po zakończeniu studiów – mówi dr Maciej Słomczyński, główny metodyk w projekcie. Konsekwencją tego są m.in. ich problemy z odnalezieniem się na rynku pracy.

W ramach projektu wypracowane zostaną rozwiązania, które pozwolą młodym absolwentom studiów wyższych uzupełnić zdobytą przez nich wiedzę o umiejętności i kwalifikacje szczególnie poszukiwane przez pracodawców. Dodatkowo będą to rozwiązania oferujące zupełnie inną jakość i formę kształcenia, dopasowane do oczekiwań młodych ludzi. Jednym z rezultatów projektu będzie nowatorski model kształcenia ustawicznego. 

Na czym będzie polegać jego nowatorskość?

Zespół projektowy składający się z metodyków nauczania, informatyków, specjalistów ds. multimediów oraz Human Resources, opracuje model kształcenia łączącą nauczanie łamigłówkowe (puzzle-based learning) z nauczaniem nomadycznym (Nomadic Learning).

Nauka przez łamigłówki ukierunkowana jest na budowanie umiejętności praktycznego rozwiązywania problemów. Wspomaga logiczne myślenie. Opiera się na logice matematycznej. Metoda Nomadic Learning przyjmuje, że uczący się (w „usieciowionym społeczeństwie”) zdobywa wiedzę i umiejętności także poza formalnymi ramami, uczestniczy w projektach, komunikuje się z innymi uczącymi się (np. na portalach społecznościowych). Sam określa czas i miejsce zdobywania nowych kwalifikacji*.

- Jako pierwsi w Polsce połączymy te dwie metody i zbudujemy innowacyjne narzędzie umożliwiające kształcenie w oparciu o nie. Młodzi ludzie będą mogli uczyć się poprzez samodzielne rozwiązywanie problemów z danego obszaru tematycznego. Narzędzie umożliwi im także kształcenie „w ruchu”, niezależnie od czasu i miejsca ich przebywania – mówi Anna Muniak, kierownik projektu.

  • m-learningowa platforma informatyczna

Narzędziem łączącym metody nauczania łamigłówkowego oraz nomadycznego będzie m-learningowa platforma informatyczna. Informatycy z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych stworzą zaawansowany edytor umożliwiający tworzenie kursów i pobieranie ich na urządzenia mobilne.

Platformę wyróżniać będzie m.in. innowacyjny interfejs. – Stworzymy przyjazny użytkownikowi interfejs. Wykładowcy, przedstawiciele firm szkoleniowych lub innych instytucji będą mogli w sposób intuicyjny wprowadzać i udostępniać kursy na naszej platformie – Łukasz Żarczyński, analityk projektu.

System będzie także pomocny dla samych kursantów. Ułatwi im m.in. dobór typu prezentacji kursu do ich sposobu uczenia się. – W zależności od wyniku testu wypełnionego przed przystąpieniem do kursu, dana osoba będzie mogła wybrać taki typ prezentacji, który ułatwi jej zapamiętywanie nowo nabywanej wiedzy. Dodatkowo interfejs materiałów e-learning-owych będzie adaptacyjny, czyli będzie się dostosowywał do urządzenia, którym posługuje się uczący, np. desktop, tablet bądź smartphone – dodaje Łukasz Żarczyński.  

Kursy będzie można pobierać po utworzeniu profilu na platformie lub podpinając istniejący profil np. z Facebook-a, Gmail-a etc.

Docelowo z platformy będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani podnoszeniem kwalifikacji oraz tworzeniem kursów.
Platforma wypracowana w ramach projektu udostępniona będzie bezpłatnie.

  • multimedialne kursy

W ramach projektu przygotowanych zostanie 12 kursów m.in. z obszaru nauk ścisłych, zarządzania wiedzą i przedsiębiorczości przygotowujących młodych absolwentów studiów humanistycznych do zawodów przyszłości. Tematyka kursów opracowana zostanie przez ekspertów projektu oraz zaproszonych do współpracy wykładowców.

- Do udziału w projekcie zaprosiliśmy wykładowców z uczelni o profilu humanistycznym, społecznym, ekonomicznych oraz technicznym. Wspólnie z nimi dobierzemy taką tematyką kursów, która pozwoli młodym absolwentom studiów humanistycznych poszerzyć ich wiedzę i zdobyć kwalifikacje poszukiwane na rynku pracy – wyjaśnia Anna Muniak.

Kursy wyróżniać będzie także wysoka użyteczność interfejsu użytkownika i atrakcyjna oprawa wizualna. – Kursanci będą nie tylko słuchaczami wykładów lub ćwiczeń, ale także za pośrednictwem własnych urządzeń mobilnych będą aktywnymi uczestnikami świata nauki i łamigłówek – mówi Marcin Wichrowski, specjalista ds. multimediów w projekcie.

Oprawa multimedialna przygotowana zostanie przez ekspertów z Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych. Obraz i dźwięk nagrywane będą w studiu nagrań PJWSTK. W prace zaangażowani będą specjaliści ds. interfejsu, multimediów, dźwięku, itp.

Rozwiązania wypracowane w ramach projektu – platforma informatyczna oraz tematyka kursów i metoda ich prowadzenie –  poddane zostaną ocenie przez zewnętrznych ekspertów.


*„Zastosowanie zdalnej edukacji w kształceniu ustawicznym kadr”, Politechnika Śląska, 2009


    
pn.
wt.
śr.
cz.
pt.
so.
n.

Najbliższe wydarzenia:



Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 
Logotypy: Kapitał ludzki, Projektu, PJWSTK, UE