baner
Newsletter *wymagany jest poprawny adres e-mail.

strona główna > aktualności > Czego uczą łamigłówki?

Czego uczą łamigłówki?

wtorek, 23-kwietnia-2013

Profesor Zbigniew Michalewicz, twórca metody puzzle-based learning, poprowadził dwudniowe warsztaty na temat nauczania łamigłówkowego. Wykładowcy uczestniczący w spotkaniu poznali główne założenia tej metody oraz możliwości jej wykorzystania w nauczaniu.

Czego uczymy się poprzez łamigłówki? – „Opisywania i rozwiązywania różnego rodzaju problemów”*. Dlaczego to takie ważne? – „Większość z nas nigdy nie uczy się tego, jak myśleć o rozwiązywaniu problemów. Przez całą swoją edukację koncentrujemy się na konkretnych pytaniach umieszczanych na końcu podręcznika i nie myśląc zbyt wiele, stosujemy materiał z każdego rozdziału do rozwiązania kliku zadań umieszczonych na końcu rozdziału. Nie jest niczym zaskakującym, że przy takim podejściu do „rozwiązywania problemów” jesteśmy słabo przygotowani do formułowania i rozwiązywania problemów rzeczywistych. Kiedy w końcu wchodzimy w prawdziwe życie, odkrywamy nagle, że do rzeczywistych problemów nie dostarcza się instrukcji ani podręczników…”**

Uczestnicy warsztatów poznali m.in. zalety stosowania łamigłówek w nauczaniu. Według prof. Michalewicza uczą one jak wyjść z myśleniem poza schemat, ilustrują wiele ogólnych i skutecznych technik rozwiązywania problemów, pokazują jak ważna jest wiedza i nauka, a dodatkowo są zabawne i łatwe do zapamiętania. Co na to wykładowcy? – Nauka poprzez łamigłówki uczy przede wszystkim logicznego myślenia. Zrozumienia problemu, który trzeba przeanalizować zanim podejmiemy decyzję. Dopiero wtedy będziemy w stanie dobrać najbardziej optymalne metody, które pomogą nam rozwiązać dany problem. Uczymy się zatem podejmowania trafniejszych decyzji w życiu codziennym i umiejętności rozwiązywania rzeczywistych problemów – wyjaśnia Marcin Wichrowski, Katedra Multimediów, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych.

Wykładowcy poznali m.in. trzy podstawowe reguły rozwiązywania problemów: 

  • Bądź pewien, że rozumiesz problem oraz wszystkie podstawowe pojęcia i wyrażenia jakie zostały użyte do jego zdefiniowania;
  • Nie polegaj za bardzo na intuicji, dokładne obliczenia są o wiele bardziej wiarygodne;
  • Dokładne obliczenia i wnioskowanie dają więcej, kiedy dysponujemy modelem problemu zawierającym zmienne, ograniczenia i cele do osiągnięcia.

Czy nauczanie według metody puzzle-based learning to łatwe zadanie? – Na pewno czasochłonne. Zmusza do zupełnie innego formułowania treści dydaktycznych. Rozwiązania, które wydają się oczywiste, w łamigłówkach wcale takie nie są. Nauczanie według tej metody wymaga m.in. zastosowania elementów matematyki, statystyki, nauki kreatywnego myślenia, itp. – odpowiada dr Krzysztof Szklanny, Wydział Sztuki Nowych Mediów, PJWSTK. Metodycy obecni na spotkaniu zwrócili uwagę na inne kwestie. – Ważnym elementem warsztatów były dla mnie wskazówki dotyczące doboru typów łamigłówek do celów i treści zajęć. Zobaczyliśmy przykłady łamigłówek, które mogą być pomocne dla wykładowców różnych dyscyplin oraz sposoby wykorzystania metody puzzle-based learning w tworzeniu własnych kursów – mówi Dorota Sidor, metodyk w projekcie.

W warsztatach wzięli udział wykładowcy reprezentujący takie dziedziny jak Internet, technologie informatyczne i teleinformacyjne, edukacja, zarządzanie wiedzą, przedsiębiorczość oraz komunikacja interpersonalna.

* ** Fragmenty z książki „Nauczanie łamigłówkowe”, Matthew Michalewicz, Zbigniew Michalewicz, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2010.


    
pn.
wt.
śr.
cz.
pt.
so.
n.

Najbliższe wydarzenia:



Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
 
Logotypy: Kapitał ludzki, Projektu, PJWSTK, UE